Předvánoční procházka Prahou

Iva na Rajčeti
Míluška
Interaktivní mapa

Počítám-li dobře, chystám se na svou již 19. Předvánoční procházku Prahou. Na 19. PpP, jak tuto akci v čase adventním označil Jarda Jelínek, otec prvních procházek. A jak šikovně zpopularizoval a do našeho podvědomí natrvalo vsunul Michal Třetina, lídr cykloklubu Mike. Prostě poprvé jsem na PpP vykročila v prosinci 2005, kdy se naše partička prodírala solidní sněhovou chumelenicí nad Prokopským údolím. Podobně je tomu i letos o první prosincové sobotě. Praha už od noci je nebývale bílá, pod nohami to typicky chřupe a křehké sněhové vločky nás mokře lechtají v obličeji.

Sraz je situován u výstupu z metra A stanice Petřiny v 10:00 hod. Pozval nás všechny kralupský Karel Tácha, který poslední léta předvánoční procházky plánuje, pořádá a vede. Já a Katka od Neratovic se potkáváme ve vlakové soupravě metra a jsme zřejmě poslední, na koho se čeká. Něco ke třiceti pěšáků je nás rozhodně. Nechybí ve frajerských černých brýlích ani Zdeněk, který s námi už dlouho nebyl. Grupa procházky chtivých se dává do pohybu.

Prvního výkladu se nám od Káji dostává před Plochodrážním stadionem Markéta - ten vznikl na místě původně lehkoatletického stadionu, který nevyhovoval atletům pro nepříznivé povětrnostní podmínky. První závod se zde jel v roce 1957. Každoročně se zde pořádá řada domácích i mezinárodních závodů a vejde se sem skoro 10 tisíc diváků.
Hned v sousedství stadionu navštívíme Břevnovskdý hřbitov sv. Václava. Zde navzdory silné vrstvě sněhové pokrývky najdeme hrob "básníka s kytarou" Karla Kryla a uctíme jeho památku.

Další zastávkou je nedaleký areál Břevnovského kláštera, kde se chvíli zdržíme. Kája nám dává 20-ti minutový rozchod, který využije každý po svém. Mnozí nasávají silnou historii tohoto místa, jiní se těší, že ochutnají pivní speciály - neméně historií protkané.
Je libo zasněženou baziliku sv. Markéty a archeologickým průzkumem odhalenou v tomto kostele předrománskou kryptu z doby kolem roku 1040?
Či pavilon Vojtěška, který v letech 1723–25 vznikal postupným budováním nad studánkou, kde se dle legendy setkal biskup Vojtěcha s knížetem Boleslavem II.?
Anebo Břevnovský klášter benediktinů, nejstarší český mužský klášter, jež založil roku 993 kníže Boleslav II. a pražský biskup Vojtěch? Od počátku v něm sídlí mnišská komunita benediktinů, která sem přišla z dolnobavorského kláštera Niederaltaich. U příležitosti 1000. výročí založení kláštera roku 1993 povýšil papež Jan Pavel II. břevnovské opatství na arciopatství.

Klášter je také považován za nejstarší písemně doložené místo vaření piva v celé České republice. No a v této tradici pokračuje Břevnovský klášterní pivovar. Neodoláme a v Klášterní sýpce ochutnáme pivo světlé chmelené či tmavý ležák...

Pořádně prudkým stoupáním do protilehlé zasněžené stráně dofuníme až do nadmořské výše 364 metrů k rozhledně Šiška a před usedlost Ladronka.
Rozhlednu Šišku vytvořil ze staré cisterny sochař Čestmír Suška. Zpřístupněna byla v říjnu 2020, je 11,5 metru vysoká a z vyhlídkového vrcholu přehlédneme přilehlou Prahu 5 či oboru Hvězda.
Usedlost Ladronka dostala své jméno buď po italském hraběti lidově zvaném "z Ladronu" nebo z italského výrazu „ladrone“, což přeloženo značí "lupič".

Podél parku Ladronka, ve sněhu utopeném, míjíme další usedlosti - Spiritku, Kneislovku a Hybšmanku. Pojmenovány byly po svých majitelích: Jan Spirit usedlost odkoupil od hrabat z Bubnu a doktor teologie Johan Andreas Kneyssel v 18. století svou usedlost barokně přestavěl. Taky Hybšmanka se jmemuje podle své majitelky Marie Anny Hübschannové, ta usedlost zdědila. Od pražského děkana a taktéž v 18. století.

Kvůlivá dnes aktuálně pořádanému 18. ročníku automobilového závodu "Pražský Rallysprint", jež se jede kolem strahovských stadionů, nemůžeme v místa, kam Karel původně chtěl. A tak pomalu sestupujeme zavátými zahradami Kinských. Cesty tu jsou opravdu neudržované, jak hlásá cedule. A tak kloužeme dolů na Smíchov, jako bychom měli v kalhotách.

Úspěšnou akci ukončíme ve smíchovské restauraci U Dělového kříže, kde pozdně poobědváme. Hynek nám navíc promítne filmeček "Trampoty bicyklistek". Pod vedením své odborné lektorky ho vytvořila šestice členů HAHY, která již druhým rokem navštěvuje dramatický kroužek. Dle pobavených a smějících se tváří se asi líbil.

Na startu výletu, kousek od hřbitova, nás zachytila Miluška.
Na kliknutí se objeví velké foto.