Horky u Jany

Foto Jana H., Alena Br., Miluška, Jašesta
Kde jsou Horky nad Jizerou,

Stránky obce

Děti s vnoučaty odjíždí již po několikáté v polovině července na tábor s druhou babičkou, tak jsem se rozhodla na víkend pozvat cyklistické kamarády. Odjel nakonec jen Ondra s dětmi a ve středu se vystřídají, takže s námi trávila večery i Péťa.

V pátek přijela většina účastníků autem, na kole PP. Večer u opékání špekáčků jsme si povídali o Slovinsku a jiných výletech.

V sobotu ráno jsme vyjeli směrem k pivovaru Lobeč, přes Chotětov, kde je vymalovaná stěna místní hospůdky podobiznami známých herců z 1. republiky. Dominuje Raoul Schránil, domnívala jsem se, že se v obci narodil, ale jak jsem se dočetla, je tu pohřbený, nějaký čas v 60. letech působil v divadle v Mladé Boleslavi.

Pokračovali jsme průjezdem přes městys Bezno, kde jsme se krátce zastavili u místního zámku, bývalé tvrze, který je v současnosti v soukromých rukou a opravuje se.

Na cyklostezce ve Velkých Všelisech, jsem kamarádům ukazovala další pomalovanou fasádu, když v tom z auta vystoupil pán a jak se ukázalo, majitel domu, a s chutí nás pozval do svého Pekla. Je to výtvarník a především umělecký kovář Petr Polášek, zavedl nás do dílny a ukázal na fotkách spoustu realizací u nás i v zahraničí. Znám malíře stejného jména: Petra Poláška, tak si myslím, že to bude syn, podobu tam vidím.
Trochu dobrodružnou, zarostlou cestou jsme dojeli k rozhledně Hradišť-Kadlín, kde již mnozí byli ,  a k místnímu muzeu selské techniky a expozici venkovského kováře . Zde vystavuje též již nám známý umělec pan Polášek.

Po krátkém odpočinku jsme dojeli na nádvoří zámečku Lobeč, nyní patřící potomkům majitele generálního ředitele Škodových závodů Josefa Šimonka, stejně jako hrad Houska a zámek Stránov.

Při sjezdu od zámečku jsme minuli Muzeum Eduarda Štorcha a zabrzdili u pivovaru Lobeč.
Zde jsem měla domluvenou prohlídku parostrojního pivovaru, ale protože jsme přijeli s předstihem, s chutí v tom horku, jsme si dali pivo, oběd a kdo měl zájem, mohl si prohlédnout výstavu na půdě budovy o novém využití některých industriálních staveb na našem území, výstava je tam umístěna až do konce září.
Našim průvodcem po pivovaru byl jeden z majitelů, architekt Pavel Prouza a z jeho poutavého vyprávění bylo cítit zapálení a radost z již dosažených úspěchů, právem je na společnou hodně viditelnou, dosud vykonanou práci, hrdý a svoji vizi rozvíjí dál.

Po velmi příjemném dvouhodinovém ochlazení v prostorách obnovené budovy jsme opět sedli na kola a pozvolna dojeli zpět na základnu.

Krátce jsme se ještě zastavili u další obnovené stavby: větrného mlýna u obce Vrátno. Před několika lety se zde dalo koupit občerstvení, ale jak jsme se nyní dočetli, slouží již výhradně k soukromým rekreačním účelům. V obcích cestou je také spousta zachovalých opravených statků z 19 století, zejména s krásnými bránami. Jednu takovou jsme si prohlédli v obci Boreč.

Doma jsme se trochu zavodnili polévkou a malým občerstvením a opět jsme sedli na kola, ale jeli jsme jen kousek. Kam jsem musela kamarády vzít? No přece do vod řeky Jizery a k místní hospůdce na točené.
Přijel sice právě na kole poslední účastník Pavel, ale odmítl s námi pokračovat opět na kole, těšil se už na stín a chlazené pivo, takže děkuji Alence, že se o něho postarala :-).
Po návratu jsme už měli chuť na grilované maso, které mi pomáhala připravit Péťa, na pivo a povídání až do nočních hodin.

V neděli jsme odjeli na projížďku směrem k Lysé nad Labem.
Naše první zastávka byla v obci Kochánky, kde se narodil náš významný motocyklový závodník František Šťastný. Místní občané na jeho památku zřídili v části obce Park Františka Šťastného, kam občané věnovali ozdobné kameny a vysadili stromy.

Cestou jsme se zastavili u vrat zámečku Bon Repos.  Je v soukromých rukou a plánovala jsem zde prohlídku, alespoň parku, ale nepodařilo se mi dovolat, tak jsme si jen přečetli informace.

Pokračovali jsme do městečka Lysá nad Labem, kde je u místního barokního zámku, sloužícího nyní jako dům pro seniory, krásně upravený park, tak jsme si ho prošli a prohlédli.

Park ve francouzském stylu zdobí sochy, vytvořené M.B.Braunem a I.F.Platzerem.

Po projížďce a procházce nám vyhládlo, zastavili jsme se proto na náměstí v restauraci na oběd a pivo.
A potom jsme přes Benátky nad Jizerou dojeli zpět do Horek, kde jsme se po kratším posezení rozloučili a popřáli si hezké dny.