Rhodos

Více foto Hynek
Video z muzea hraček
Interaktivní mapa

Cestovní kancelář Ilona pro nás připravila zájezd na řecký ostrov Rhodos. Novou účastnicí byla Anička Rozsívalová, která naše putování vtipně popisovala den po dni. Využil jsem její spisovatelský um a předávám (s jejím svolením) autorský brk jí:

28.5. Rozhodně Hodláme Objevovat Divy Ostrovního Světa

Moji milí, máte již dost slunečních dní?
Chcete se podívat do míst upršených a podmračených?
Šest z pěti Aniček vám pro tento případ doporučuje Rhodos!
Důvěřiví turisté jsou lákáni na ostrov takovými přízvisky jako "ostrov slunce, ostrov růží, ostrov bohyně Venuše...".

Nenechte se napálit těmito siláckými řečmi!

Už dopoledne bylo pod mrakem, přesto se někteří z nás ještě koupali v moři (jiní jen ve vlastním potu), zatímco odpoledne jsme byli spravedlivě všichni zkoupáni silným a dlouhotrvajícím deštěm.
Inu, co už, možná budeme za pár dní ještě teskně vzpomínat na příjemné osvěžení!

Déšť zkomplikoval jízdu nám blatníkářům.
Když asfalt a štěrk vystřídalo bláto, ucpalo nám prostor mezi blatníkem a gumou, kolo se odmítalo točit a my museli tlačit... a průběžně odbahňovat.
Na müsl i na rty se nám pak dostaly mnohé archaismy.
Abychom měli kromě silných zážitků i nějaké pěkné, dopřáli jsme si přehršel precizně připravených pikantních pochutin při večeři.
Nicméně s úsměvem hledíme vstříc příštím dnům a těšíme se na zítřek!
Místní nám dnes totiž tvrdili, že takto tady pršívá během sezóny jen jednou!
("Maximálně dvakrát!", opravuje docent Chocholoušek :-)

29.5. Radostně
Hlásím Odešel Déšť Obdivujeme Slunce

Moji milí, posílám dnešní rhodoské hlášení.
Sluníčko je opět tam, kde má být.
Příroda voní středomořsky (božsky).
Pozor! Kozy přes cestu!

Moje kolo po třetím umytí opět připomíná kolo.
Cesty vedou do kopce i z kopce, zejména po asfaltu, ale místy i občasnou řekou (oficiální termín průvodce :-).
Dnes se pohybujeme na nejsevernějších místech ostrova, v plánu jsou vykopávky, pak termální lázně Kallithéa a taky největší město Rhodos.

Město Rhodos má v létě asi 60 000 obyvatel. Přes hradby a uličky Starého Města dojíždíme do přístavu Mandraki. Úzký vjezd lemují dva pilíře s bronzovými sochami. Podle některých se jedná o jelena a laň, podle jiných o daňka a danělku.
Pro koho hlasujete vy? :-)

Rhodos byl označován jako ostrov hadů. Na radu Delfské věštírny byl na Rhodos ve starověku převezen daněk skvrnitý (nebo jelen:-), aby pomohl místním obyvatelům zbavit se hadů, které údajně odpuzoval pach daňčí (nebo jelení:-) moči. Během osmanské nadvlády byli daňci (jeleni) zcela vyhubeni, takže Italové pak tento druh museli vysadit znovu. Daněk (jelen) je nyní symbolem Rhodu.

Vedou se spory, zda Rhodský kolos, jeden ze 7 divů světa, stál v přístavu, kde jsou teď daňci (jeleni:-) anebo třeba v místech nynějšího Paláce velmistrů. Každopádně byl vysoký asi jako socha Svobody, vznikl cca v r. 292 před Kristem na připomínku vítězství Rhoďanů nad Makedonci. Po 65 letech se při zemětřesení zhroutil.
Arabští piráti si pak zbytky kolosu odvezli, protože neměli Fryštenského, potřebovali na odtaženi asi 900 velbloudů.
Na závěr se vám musím pochlubit, že severní pól byl dobyt!

Termální lázně Kallithéa:

30.5. Romantičtí Hujeři Objíždí Dolní Ostrovní Stranu

Moji milí, naše šestičlenná výprava se dnes rozdělila na 2 skupinky.
Skupina A, která nechtěla riskovat cyklistický absťák, vyrazila kolmo na túru pro náročné.
Skupina B (ano, my moc dobře víme, proč zrovna my jsme béčko:-) se rozhodla dobýt jižní pól Rhodu, jímž je Prasonisi.

Když jsme včera studovali detaily k tomuto výletu, zjistili jsme na místních zastávkách, že ze všech odjíždí autobus do Prasonisi v 9.20h. Tím jsme se však rozhodně nenechali rozhodit a ráno v 9h vyrazili na nejbližší zastávku, kde už několik nadšených cestujících postávalo. Čekání na autobus jsme se rozhodli ukrátit v autopůjčovně, která se nachází hned vedle. Když jsme cca po půl hodině spokojeně odjížděli ve vypůjčené Kia Picanto vstříc novým zážitkům, lidé na zastávce pomalu zapouštěli kořeny.
Tímto bych ráda jmenovitě poděkovala za skvělý nápad s půjčením auta i za bravurní řízení po rhodoských cestách prezidentu naší výpravy, panu Václavu Havlíkovi!

Po obvodu ostrova vede silnice, která nás dovedla až na nejjižnější místo, (polo)ostrov Prasonisi. Opuštěnou krajinou jsme dojeli na vršek s krásnou vyhlídkou na pláž pod námi. Tento cca 100m široký a kilometr dlouhý pruh písku omývají ze západu vody Egejského a z východu vody Středozemního moře. Protože jedno moře je klidnější, zatímco druhé vody jsou divočejší, lidé se zde dělí na dva tábory, na jedné straně v klidu polehávají a občas se smočí, na straně druhé si sportovci užívají vln a větru. Jen Anička a spol. přebíhá tam a zpět a dělá průzkum, v čem se obě moře liší. A můžeme tedy zodpovědně prohlásit: Voda je v obou mořích mokrá!

Nicméně Egejské bylo teplejší...a slanější.
Po písečném mostě jsme se prošli až ke skalám s majákem + kk pro strážce majáku. Hanka zde úspěšně odlovila kešku a vyrazili jsme na zpáteční cestu.

Asi v polovině východní strany ostrova se nachází poloostrov Lindos se stejnojmenným městečkem,

právem nazývaným nejkrásnější na ostrově. Uzounkými uličkami mezi samými bílými krychlovými domečky se dostanete až na vysokou skálu nad městem, kde leží Akropolis, rozsáhlá starověká památka tvořená zbytky ohromující kolonády, chrámu bohyně Athény, schodiště či opevnění. Výhledy do okolí byly dechberoucí.

Těsně před návratem do našeho hotelu jsme ještě zajeli na vrcholek skalnatého ostrohu, tak vysokého a prudkého, až připomíná sídla nejstrašnějších zloduchů v pohádkách.

Na této skále se však naštěstí nachází klášter Tsambika, k němuž vede 305 schodů. Výhled z tohoto místa prý patří k nejkrásnějším na ostrově.

31.5. Rozsívalové Hatátitlá Opět Dohání Obvyklou Skvadru

Moji milí, vyrazili jsme opět v plném počtu s cílem přejet hradbu skal uprostřed ostrova z východu na západ.... a pak nepřekvapivě zpět, tedy ze západu na východ.
Malíř ví, jak je těžké zachytit křídovou běl těch vápencových skal či tmelově šedé tóny ostrovních skalisek, jak je nemožné zachytit všechny odstíny oleandrů podél cesty.
Necháme tedy barvy zaschnout a jedeme dál.

Nejen skupina Bí si dnes přála navštívit Bee Museum (Včelí muzeum), kde nás obzvlášť zaujala ochutnávka medů (pomerančového, tymiánového, vřesového....) a medoviny. Když jsme pak vyšli z muzea, mnozí z nás při pohledu na oblohu jen nevěřícně zvolali: "Ty mede!"

Básník by povedal, že obloha byla černá jako havran, pepř či káva. Anička by dodala, že byla černá jako humor, pátek nebo sušenky Oreo.
Každopádně jsme neváhali a vyrazili k nejbližší vesničce jménem Prastida. V místní hospůdce přímo na náměstí se tak trochu zastavil čas. Zatimco se spustil prudký liják, sympatický starší majitel nám k objednaným nápojům donesl ještě dva talířky s ovocem a nějaké brambůrky, aby nám zpříjemnil čekání na slunce. Vzhledem k tomu, že dva deštivé dny sezóny už máme nyní šťastně za sebou, klidně přijeďte, můžete se těšit na samé slunné letní dny.

Po dešti nás čekala několikakilometrová jízda převážně borovicovým lesem k dnešní hlavní atrakci, Údolí motýlů. V horkých letních dnech se rozhodně jedná o příjemnou hodinovou procházku podél potůčku, kolem jezírek a vodopádů, přes dřevěné lávky, terasy a po schodech, podél stromů zelených či porostlých mechem a hlavně obalených stovkami motýlů.

Ano, tak to všechno tam bylo..... až na to horko a motýly! Ti přiletí až v červnu. Ale proč zrovna sem?
V tomto údolí rostou stromy - ambroně východní, které vylučují aromatickou pryskyřici vonící trochu jako vanilka. Vůně láká velké roje motýlů, tedy spíše můr, přástevníka kostivalového. Když však můry odpočívají, mají křídla složená a nejsou vidět. Teprve až křídla rozevřou, objeví se jasně červený pár zadních křídel.
V údolí se ovšem nesmí křičet a motýly budit, takže jak to udělat, aby mohl člověk motýly spatřit? Teď babi, raď!
Pořádným výšlapem a rychlým sešupem jsme dokončili dnešní etapu a těšíme se na zítřek.

1.6. Rozvernou Hravostí Osloveni Dětský /:¹ Oslavujeme Svátek :/ /:² Omluvte Slovosled :/

Moji milí, dnešní den se Pánu Bohu mimořádně vydařil!
Jezdili jsme po příjemných silničkách nahoru a dolů, pak ještě chvíli dolů a zase nějaký čas nahoru...
Sluníčko hřálo, větřík pofukoval, skály nás ohromovaly svou mohutností a stromy místy oblažovaly svým stínem, květiny lahodily oku a spousta nádherně žlutých janovců omamně voněla, kozy utíkaly a ovečky bečely....

Vyjevený pohled krávy, snažící se u cesty cosi uždibnout, vyjadřoval překvapení převeliké: "Tolik let se toužím podívat do té exotické České republiky! Co všechno už jsem slyšela o těch lánech svěží zeleně, o šťavnaté travičce a křupavém jetelíčku! A vy se mezitím placatíte tady, na Rhodu. Nejste vy tak trochu volové?"
Ale nechme krávu krávou. Evidentně ničemu nerozumí, vždyť o ní všichni dobře víme, že vystačí s jedinou knihou celý život.

Musím vyzdvihnout úžasné logistické plánování šéfa naší výpravy Hynka. Dnešní Mezinárodní den dětí jsme totiž oslavili v Muzeu hraček. Malý domeček schovaný daleko od civilizace obsahuje expozici hraček vyráběných v řeckých továrnách od 50tých do 90tých let minulého století. V další místnosti jsou hračky mezinárodní, mezi nimi i československý traktor Zetor ze 70tých let.

A nechybí ani spousta dřevěných her, venkovních i vnitřních, se kterými jsme si zahráli a zasoutěžili, ať již to byly trojrozměrné piškvorky, hod na cíl a mnohé jiné. Paní pokladní nám nejen předvedla pohyblivé hračky, ale i ochotně vysvětlila pravidla u těch her, které jsme neznali.

Myslím, že jen hlad nás donutil toto úžasné místo opustit.
Za devatero kopci leží vesnice Apollóna a v ní na vršku Taverna Panorama. Usměvavý majitel na nás mával už z dálky. Možná i na naši počest pekl kozu, my jsme však vyzkoušeli pochutiny jiné, neméně výtečné.
V síle tohoto pokrmu jsme pak spokojeně dojeli domů.

Jen doplním, že jsme cestou viděli zbytky betonového akvaduktu, o kterém se nám ale nepodařilo vypátrat nic bližšího, a kostelík Agios Nektarios, který je zasvěcen prý nejmladšímu světci pravoslavné církve, sv. Nektariovi.

2.6. Rhodoskou Historii Okukujeme Deštěm Opět Smáčeni

Moji milí, přes noc i ráno pršelo, ale po snídani se začalo vyjasňovat, a tak jsme neváhali a vyrazili dešti naproti, abychom ho vzápětí opravdu potkali a strávili spolu část cesty do severního výběžku.
Naším cílem bylo dnes opět město Rhodos. Každý měl své touhy a přání, proč místo navštívit, někdo chtěl za historií, další do příkopu (hradního), jiný odlovit kešky.... Já tímto děkuji celé skupince, že mi pomohla najít hřbitov Murata Reise (Malé historické okénko poprvé: Murat Reis byl jedním z nejvýznamnějších námořních důstojníků sultána Sulejmana, zemřel během obléhání Rhodu v r. 1522 a na tomto hřbitově je pochovaný v kruhovém mauzoleu vedle mešity. Dle průvodce chodili před vyplutím turečtí námořníci k jeho hrobu s prosbou, aby jejich plavba byla šťastná).

V rohu hřbitova stojí Kleobúlova vila (Historický světlík podruhé: Kleobúlos žil v 7./6. st. BC na Rhodu, byl vládcem městského státu Lindos (to bílé město s Akropolí, vzpomínáte?), věnoval se filozofii, skládal básně a hádanky, ve starověku byl považován za jednoho ze sedmi mudrců).
Na Kleobúlově vile je pamětní deska, která připomíná pobyt Lawrence Durrella v tomto domě v letech 1945-7, kdy zde spisovatel pracoval jako britský státní zaměstnanec (Historický průduch potřetí: Lawrence Durrell byl anglický spisovatel a milovník Středomoří.).

V jednom parčíku jsme zamkli kola a vyrazili do víru velkoměsta. Přes Hippokratovo náměstí (Konec
historických otvorů, přecházíme na samostudium, ju?) s kašnou obsazenou jednou kamennou sovou a několika živými holuby jsme došli k Paláci velmistra. Neodolali jsme nabídce 4v1 a koupili si zároveň i vstupenku do kostela Panagia tou Kastrou (Madona z pevnosti), Archeologického muzea a Muzea dekorativního umění.

Obdivovali jsme podlahové mozaiky, ikony či nemocniční sál s kapacitou přes 100 lůžek. Velkou pozornost vzbudila socha přikrčené Afrodity (oficiální termín průvodce) vystupující z lázně a nadzvedávající si vlasy; šlo tehdy o nový způsob, jak ji zobrazovat, tzv. "rhodský typ". Velká nebo (ne)cudná Afrodita je Lawrencem Durrellem opěvována, zatímco vyslancům císaře Konstantina přišla natolik odhalená, že ji raději potopili do moře, kde odpočívala 16 století. Její vytažení z vody proběhlo až v r. 1929.

Ve stejné místnosti se nachází hlava boha Helia (anebo možná Alexandra Velikého), pro kterého je prý typická "toužebná težkomyslnost" pohledu.

3.6. Rhodos Hrdinně Opouštíme Domů Osvěženi Spěcháme

Moji milí, naši vypůjčení Hatátitlové byli včera vráceni a ustájeni, takže jsme dnešní Světový den jízdního kola oslavili pěším výletem.
Z Faliraki, místu kde tento týden pobýváme, jsme nejprve po pláži došli k malému bílému kostelíku Svatých apoštolů, který se nachází na úzkém výběžku pevniny.
Místo je to fotogenické, tak jsme se tam všichni několikrát vyfotili.

Zamířili jsme na jihovýchod podél pláže Mantomata, jediné oficiální nudistické pláže na ostrově. Pokračovali jsme dál po skalách do Zátoky Anthonyho Quinna, která je prý nejidyličtějším místem ve Faliraki. Průvodce píše, že byla věnována jako dar řecké vlády tomuto herci.
(Milé děti! Anthony Quinn byl americký herec, který žil v letech 1915-2001; dnes je to přesně 22 let, co umřel. Hrál třeba v takových filmech jako Lawrence z Arábie nebo Řek Zorba.)
Můžete zde ležet na malém pásu jemného štěrku nebo na skalních plošinách, útesy v moři nabízejí ideální podmínky pro šnorchlovani.

Pokud si toužíte pronajmout plážové lehátko, můžete platit kešem i šekem.

Po koupání jsme se vraceli zpátky jinou cestou kolem paví "rezervace". V restauraci Pavo s krásným výhledem (nadhledem) na moře jsme si dali něco malého na zub a šli hledat pávy.

Narazili jsme na několik bezocasých a jen dva s přepychovými ocasy, kteří se však svých per nechtěli vzdát.

Moudře jsme tedy ustoupili a šli shánět jiné suvenýry do obchodů.
Lenošivý den jsme zakončili čtením knih na lehátkách u bazénu.

Po výtečné večeři, na které nechyběly ani plody moře, ani zákusek, jsme se odkulili k autobusu a byli převezeni na letiště.
Kufry a batohy jsou naloženy, kostky vrženy a my čekáme na let do Prahy ve 22.55h.

Protože je zde o hodinu více, těšíme se, jak cestou domů aspoň na chvíli omládneme.

Pokud jste se pročetli až sem, děkuji za trpělivost a vaši milou společnost!
Brzy na viděnou, na slyšenou nebo na počtenou!