![]() |
Předvánoční procházka
16.12.2017 |
![]() |
Autor textu | Foto / video | Ostatní |
![]() Korektura Hana |
![]() Video ČT2 |
|
Masarykovo nádraží v samém středu matičky
Prahy, na ciferníku velkých nádražních hodin lehce po desáté dopolední. Jsme
tu všici, co se chceme v prosinci o adventu setkat? Podobně jako v
uplynulých 11 letech probrouzdat další díl matičky Prahy? Popřát si šťastné
a veselé? Snad ano, chybí už jen Kralupští... Ale vždyť se právě vykulili ze
zastaveného vlaku a míří k nám. Jaromír si v hloubi duše oddechne -
Karel, hlavní aktér a průvodce Předvánoční procházky Prahou 2017 je
konečně zde a Jaromír, jeho pravá ruka, bude uvolněně doplňovat,
korigovat, ukazovat. Přítomen je i Jarda Jelínek, skvělý vypravěč
všech jedenácti PpP předchozích. A že laťku nasadil Jaroušek pěkně vysoko...
Tož hoši, jak jste si naplánovali? Proveďte nás kousek po důležitých
nádražích pražských a něco z jejich historie, popřípadě i současnosti
prozraďte, odhalte. Téma PpP 2017 máme tedy jasné... |
"Sraz jsme si dali tady na Masaryčce
proto, že nám Kralupákům zde za 1) končí vlak a za 2) je to první nádraží
parostrojní železnice v Praze. Umístění nádraží a kolejiště je práce
ing. Jana Pernera někdy kolem roku 1842, budovy navrhl architekt Antonín
Jüngling, postavily je pak firmy Vojtěch Lanna a bratři Kleinové jako
součást trati Praha - Olomouc v letech 1844-1845. Stavba trvala 9 měsíců,
pracovalo zde na 4 tisíce dělníků. Masaryčka je dnes opravdu nejstarší
nádražní stavbou v Praze a nejstarším provozovaným koncovým nádražím v
Evropě!"![]() ![]() ![]() ![]() Na Kájovi a Jaromírovi je vidět, jak je téma kolem nádraží, železnice a vlaků baví, s jakým zanícením hovoří a navzájem se doplňují... Nakonec nám umožní nahlédnout i do Masarykova vládního salonku. Postaven byl v letech 1873 až 1874 u příležitosti svatební cesty Františka Josefa I. a císařovny Alžběty Bavorské (= Sisi), která vedla do Prahy. Někdejší nádheru připomíná částečně zachovaný zlatem dekorovaný trámový strop, krb, lustry, kliky, zárubně dveří i židle z přelomu 19. a 20. století. ![]() ![]() ![]() ![]() "Bohužel se nedochovaly dovezené tapety z Paříže, zdobené
stylizovaným českým lvem a belgická zrcadla benátského typu. Svou
nespornou uměleckou hodnotu má však tato busta stavitele železnic Jana
Pernera, dílo Antonína Lhotáka a na protější straně pak Štursova
podobizna prezidenta T.G. Masaryka. Počátkem 60. let 20. století
byl salonek rekonstruován v "budovatelském duchu". Až do roku 2008 byl pak
veřejnosti nepřístupný. V současné době má nově zrekonstruovaný Masarykův
salonek kapacitu cca 25 osob. Konají se zde výstavy, prezentace, přednášky,
no prostě různé společenské akce. Krátce zastavujeme ve Vrchlického sadech, které jsou vstupní branou do
nádraží. Přezdívá se jim pražský Sherwood a úzkostlivě volají po
celkové rekonstrukci včetně zavedení tramvajové trati z Vinohrad podél sadů.
Čímž by ubylo negativních až kriminálních jevů v sadech a naopak by zde
posílila bezpečnost. "Ta věž Hlavního nádraží blíže k nám je označována jako Severní věž.
Vidíte ve skosené střeše věže úplně nahoře vlevo to okénko, tedy jeho část?
Tak tam má kancelář Karel." "Asi je vám známo, že toto největší osobní železniční nádraží v České
republice se vícekrát přejmenovávalo. Po vzniku samostatné republiky z
nádraží Františka Josefa na nádraží Wilsonovo. Za protektorátu jsme nádraží
označovali jako Hlavní a po válce až do roku 1953 znovu jako Wilsonovo. Za
komunismu však upadá americký prezident v nemilost a budova nese zase jméno
Hlavní nádraží. Ovšem od roku 1989 při mimořádných historických a
oficiálních událostech se opět používá název Praha Wilsonovo nádraží. Jinak
hovorově Hlavák." "Hlavák denně odbaví okolo 71 000
cestujících a množství regionálních, vnitrostátních i mezinárodních
vlaků, pro které je často výchozí nebo konečnou stanicí. Hlavák je
samozřejmě napojen i na metro a to vysoce frekventovanou stanicí Hlavní
nádraží linky C. A teď se přesuneme do historické budovy, do největší
secesní památky v naší republice." |
|