Korsika

Iva
Korektura Hynek
Foto Iva, H6,Jana, Jirka, Míla

Hynek: Po přečtení tohoto textu doporučuji navštívit ještě fotogalerii, kam vybrala Iva fotky více fotografů a vtipně je nazvala.

A teď už má slovo nebo spíše pero nebo spíše klávesnici Iva:

5.5.: Rozjíždí se nejkrásnější měsíc v roce a naše parta 16 cyklistů rozjíždí akci Korsika 2016. Taky na počest Michalovu, který právě v kvetoucím květnu na tento voňavý ostrov často jezdil. Ve spešl přívěsu kola již naložena, též většina zavazadel. Na pražském parkovišti blízko metra Radlická čekáme jen na vyladění našeho mikrobusu od cestovky Extrem Tour v příslušném autoservisu. Čekání se poněkud protáhne, ale my jsme natolik natěšení, že to hravě skousneme. Po té, co v Plzni naskočí Dlouhej Jirka - jsme konečně komplet. Prolítneme Mnichovem, průsmykem Brenner a brzdíme v italském přístavu Livorno. O pátečním ránu zbývá nalodění na trajekt, jízda po moři a po poledni vylodění v korsickém přístavu Bastie.

6.5.: Upocenost z více jak 24 hodin cestování spláchneme v moři. Slaně báječná euforie a radost prostupující všemi smysly, všemi buňkami těla a duše! Mikrobusem ještě popojedeme do Francarda, kde po prvém brífínku si připravíme kola k odpolední vyjížďce do hor. Ty nám svým majestátem a krásou vyrazí dech a to jsme teprve na počátku našeho korsického putování. Po 25 km a nastoupaných 590 metrech končíme pro dnešek v kempu Acquaviva nad přehradou v Calacuccii. Tam nás již čeká naše všestranně úžasná vedoucí výpravy Markéta. Taktéž řidička našeho mikrobusu a právě v tuto chvíli kuchařka, která v působivém proužkovém kloboučku nám k večeři griluje chutné klobásky. Nám zbývá už jen postavit stany, sprcha a zachumlaní do měkkých spacáčků... A těšit se na další den.

7.5.:Stoupáme po D84 do sedla Col de Vergio, které svými 1477 metry nadmořské výšky je nejvýše uloženým silničním průsmykem na Korsice. Často potkáváme volně se pohybující vepříky, což je téměř takový korsický kolorit. Naše silnice D84 se vine převážně borovými lesy. Ve větvích mnoha borovic vidíme podivné jakoby vatové chuchvalce. Coby společné hnízdo je tvoří housenky motýla z rodu Thaumetopoea. Z chuchvalce/hnízda vypadnou housenky často až na silnici, kde se naváže jedna na druhou. Vytvoží se tak někdy dost dlouhý putující provázek. V horské obci Evisa (829 m n.m.) kávičkujeme. Sjezd stále po D84 kaňonem Spelinca často přerušujeme skvostnými kochačkami. Projedeme městečkem Ota a už se nám otevírá pohled na moře. Přístav Porto máme jak na dlani. Sjedeme dolů až k moři a zakotvíme v kempu Les Oliviers s najetými 70 km a 861 metry převýšení.

8.5.: Dnes nás čeká nádherná nedělní etapa. Z Porta lehce vystoupáme po D81 na sever, odkud shlížíme na útulné pláže. Když se dostatečně výhledů nabažíme, vracíme se přes Porto. Držíme již plánovaný jižní směr dech beroucími skalami Calanche, stále po D81. Cyklojízdu proložíme víc jak hodinovou procházkou v Calanches de Piana. Návštěvu osobité malé kavárny s impozantní podívanou na divukrásně rozeklané skalní útvary a na moře nemůžeme vynechat... Další zastávka je až ve vesničce Piana. Odtud klesáme ve směru Cargese. Cíl v kempu Torraccia, cca 5 km před Cargese, v sedýlku 100 m n.m. Ujeto pohodových 65 km.

9.5.: Hlavním cílem dnešní etapy není nic menšího než Ajaccia, hlavní město Korsiky a též rodné město Napoleona Bonaparte. Jedeme po D81, většinou podél azurového pobřeží. Přes městečka Cargése, Sagone. Nezapomeneme na pauzičky svačinové, kávičkové, popřípadě nápojové. Středomoří tradičně dominuje anýzová chuť a tak se hromadně objednává pastis - pro svou oblíbenou chuť u některých cíleně, jiní ho ochutnávají poprvé. V Ajaccii chvíli tápeme, než najdeme na parkovišti u moře naší velitelku Markétu. Prohlédneme si město a po poradě s domorodci trefíme i k rodnému domu Napoleona. Mnozí se do cílového kempu La Vallee ve Vergiu svezou naším mikrobusem, zbylí ostatní dojedou kolmo podél pobřeží po D55, takže za celý den ujedou 91 km a nastoupají 866 m.

10.5.: Dnešní úterý zahajujeme bezva ranní koupačkou v moři. Jen tak bez plavek. Pak teprve snídáme a potom teprve jdeme na brífing. Od moře nás čeká dlouhé stoupání po D55 a to až do Col de Gradello (656 m). Je vedro a tak se v hospůdce nahoře v průsmyku osvěžujeme pivkem, kolou, kávou, někdo i dortíkem. Sjezd do Tassinca je osvobozující. Jelikož vedro kulminuje, dáme přednost opět koupačce v moři na Olmeto Plage. Filitosu, oblast s prehistorickými kameny a ornamenty si necháme na případnou příští možnou návštěvu Korsiky. Přes Propriano dojíždíme do kempu Olva Les Eucalyptus pod městem Sartene. V pozdním odpoledni výrazně stoupáme do snad nejvíce korsického městečka. Abychom se nechali pohltit jedinečnou atmosférou úzkých a křivolakých uliček kamenného Sartene... Celkem ujeto 64 km při převýšení 1271 m.

11.5.: Středu pojmeme jako odpočinkový den a do starobylého Bonifacia se dopravíme mikrobusem. Nesmíme vynechat výlet lodí a pak už jen brouzdáme městem a fotíme a fotíme... Teprve v podvečer nás Markéta odveze do kempu A Rutoli u Porto Vecchia a k večeři nám ugriluje mořské ryby, které zakoupila na trhu v Bonifaciu.

12.5.: Čeká nás dlouhá etapa - dlouhé táhlé stoupání do hor, dlouhý sjezd i poměrně dlouhý dojezd skoro až k moři. Z kempu u Porto Vecchia to bereme na Ospedale, v obci Zonza stavíme na kávičku/pivko a u přehrady s pitnou vodou brzdíme u mikrobusu. Dle předchozí domluvy zde na nás čeká Markéta. Musíme si obléci vrstvu-dvě navíc, jsme přece jenom už v chladných horách a docela tu fouká. Následuje foto v sedle Bavella (1218 m), horký čaj v nedalekém restaurantu a jako odměna skvělý sjezd. Přes Cade Polischella a Col de Larone (608 m), podél řeky Solenzara do města Solenzara a ještě dál na sever do Ghisonaccia. Pak ještě jednou zabočit vpravo, podruhé zase vpravo s konečně jsme v cílkovém kempu U Casone. Po 100 kilometrech a 1806 výškových metrech.

13.5.
: Je pátek třináctého - tak to si některé uděláme "holčičí den" nebo aspoň dopoledne :-) Ve čtyřech si na kole zajedeme až k moři, kde dobré dvě hodiny plaveme, sluníme se, sbíráme mušle, povídáme si... V jednu odjíždíme s Markétou mikrobusem do vnitrozemí, přímo k srdci Korsiky, tedy do města Corse. Většina našich cyklistů sem míří kolmo po vedlejších silničkách. V kempu Restonica postavíme stany a před třetí odpolední vyrážíme prozkoumat krásy kaňonu Gorges de la Restonica. Vystoupáme až k horské chatě, t.j. do nadmořské výšky 1320 metrů. Změnilo se však počasí a je zde poněkud nevlídno - slušná zima a fučí studený vítr. Příliš se nezdržíme, otočíme to a upalujeme ve sjezdu zpět do Corte. Odpolední výlet má parametry 37 km a 994 m nastoupaných. Den zakončíme večerní procházkou pohádkově osvětleným městem.

14.5.: Po občasných nočních přeháňkách se den vyloupl do jasného blankytna a slunečna. Z Corte stoupáme do Col de Ominanda (654 m), abychom odtd sjeli do Pont de Castirla a dále do Ponte Leccia. Zde u supermarketu čeká náš mikrobus - můžeme nakoupit a následně hned uložit do busu potřebné potraviny. Podél železnice pokračujeme po silničce N197 a po D12 do obce Novella. Sjíždíme, stoupáme a zase jedeme dolů zvláštně působivou zvlněnou krajinou, po D81 nakonec až k moři. Přes St. Florent a podél pláží do kempu U Pezzo. Za sebou máme 103 km a převýšení 1197 m.

15.5.: Prvně ráno nebalíme stany a setrváme ve stejném kempu U Pezzo. Vzpomínám, jak jsme přesně tady kempovali s Michalem před 3 roky... Dnešní nedělní program je libovolný dle chuti každého z nás. Většina se rozhodne pro cyklovýlet severně podél pobřeží. Projedeme městem St. Florent a cíleně se zdržíme ve vinařsky vyhlášené vesnici Patrimonio. Navštívíme zde čtyři vinařské podniky a zahrajeme si na zkušené sommeliéry. Současně si ujasníme, v kterém vinařství bude závěrečný nákup vín před odjezdem domů. Ještě houpačkovitě vystoupáme do Nonzy, romantického městečka obklopeného horami a černooblázkovými plážemi. Do kempu se vracíme podél pobřeží. Rádi bychom se vykoupali v moři, ale vlny jsou poněkud rozpustilé a tak se skotačit s nimi se odváží málokdo. Mořské osvěžení proběhne až u našeho kempu, kde v zátoce vlny už unavené. Ujeto 50 km, nastoupáno 567 m.

16.5.: Je pondělí - spíše nostalgické než modré. Neb končíme náš "velký korsický výlet". Dopoledne poslední koupání v moři, poslední kolektivní foto a definitivní sbalení. Nákupy v St. Florent a ve vybraném vinařství obce Patrimonio. Mikrobusem do Bastie a polední nalodění na trajekt. V podvečerních hodinách stavíme ještě v Toskánsku, abychom se přesvědčili, že šikmá věž v Pise je opravdu šikmá. Noční přejezd kolem Mnichova, plzeňským obchvatem a před polednem výstup v Praze. V myšlenkách jsme však stále na nejkrásnějším ostrově Středomoří, na jedinečně rozmanité Korsice, která tolik voní a tolik láká k dalším výpravám...