Toužili jsme po výletu do Normandie už dlouho.
Nějaký ten rok škemrali, aby se zařadilo do výjezdového programu
cykloklubu
Mike. Nikdy se zatím nevešlo. Teprve v září 2013 se sešla ta správná sestava
7 lidiček z HaHy spolku, schopna vyrazit na dovolenou svých snů. Nabízí se
komentář – “a tak konečně HaHy spolek vzal Mika 1/3 na výlet do Normandie”.
Na kolový výlet po francouzském severozápadním pobřeží, tolik prosáklém
pohnutými historickými událostmi v čase hluboko minulém i relativně
nedávném...
Michalovi je uděleno výsostné postavení řidiče i hlavního traséra a obytné
vehikulum Ford Rimor, zvané z nostalgie Avie, se může rozjet. Ve známé slepé
ulici Roudnická nejprve nabere 4 Pražáky, zbytek posádky pak v Kralupech nad
Vltavou. Tam se před dalekou cestou pořádně posilníme. H6 nás vezme na
vydatný oběd do Lidového domu, kde zaplatíš 79 Kč a můžeš sníst, co hrdlo
ráčí. Na množství a různorodost jídel nehleď... Inu, chutnalo nám a možná až
moc.
Bereme to Německem přes Drážďany, Chemnitz, Kolín n. Rýnem, Cáchy, přes
nizozemský Maastricht,
belgický Charleroi a už jsme ve Francii - Amiens, Le
Havre. Zde nás vítá i ohromuje lanový dálniční Normandský most přes řeku
Seinu, spojujíce města Le Havre a Honfleur.
Je dlouhý přes 2100 metrů a má dva pilíře ve tvaru písmena Y. Nastudovali
jsme, že stavba mostu trvala 7 let, k otevření došlo v lednu 1995. Svého
času byl nejdelším lanovým mostem na světě.
Spaní si chystáme v Cherrueix - je už setmnělá, skoro devátá večerní a tak
Avie přibrzdí na břehu moře. Jde o slané vody Atlantiku, které však sotva
dohlédneme. Bude zřejmě odliv...
I ráno marně hledáme moře. Zato vidíme divné lodě. Mají funkční kola obutá
do masivních pneumatik. Takové kololodě to jsou. Co za suchá i za mokra, den
co den vyrážejí do ústřicových polí.
První výlet v oblasti severozápadního pobřeží Francie uskutečníme obytňáčkem.
Celá posádka. Avii necháme na odstavném parkovišti a plni nadšeného
očekávání pěšky míříme k Hoře sv. Michaela na pomezí Bretaně a Normandie.
Jde o žulový, 80 metrů vysoký, přílivový ostrov / poloostrov (s pevninou
spojen náspem od roku 1879) ve stejnojmenném zálivu Le Mont Saint Michel.
Buď hora plave v moři nebo je obklopena tekutými písky. Děje se tak v rytmu
měsíce, tedy vlivem přílivu a odlivu, kdy rozdíl výšky mořské hladiny je 15
metrů. Odlivem se obnažuje mořské dno do vzdálenosti 10-15 km od pobřeží. To
se naše osmičlenná skupinka Aviatiků právě blíží k ostrovu samému, především
ke gotickému klášternímu kostelu z 11.-16. století. Ten jako by z žulové
hory vyrůstal... Nelitujeme zaplatit každý 9 Eur, vystoupat po cca 900
schodech a vykonat zde
důkladnou prohlídku.
Náš obdiv se ještě umocní, když počasí ukáže svou přívětivou tvář a slunko
se prodere skrze mlhový opar. Můžeme tak našimi fotoaparáty nasekat úžasné
obrázky a magickou horu zvěčnit v celé její parádě. Včetně 152 metrů vysoké
špice kostela, zdobené korunkou s archandělem Michaelem. Od roku 1979 jsou
ostrov, záliv a klášter připsány k památkám světového dědictví UNESCO.

V pozdním odpoledni již kempujeme v Cherrueix. Někteří ještě stihnou do
večeře kratší cyklovyjížďku po okolí. Na zítřek již všichni plánujeme
celodenní výlet kolmo. Rádi bychom omrkli bretaňské přístavní město St. Malo.
V kalendáři to sice vychází na pátek třináctého... My ovšem jedeme zvesela a
víceméně po pobřeží. Po asfaltových silničkách i mezi písčitými dunami.
Stavíme u rybárny, kde zpracovávají čerstvě vylovené dary moře. Trochu se
zde porozhlédneme a v přilehlé prodejně kupujeme upravené výrobky z mořských
ryb a jiných potvor. Koštujeme (jen někteří) a chutná nám (jen některým) .
Jeden z našich cílů je i přehradní hráz na řece Rance o délce 750 metrů. V
hrázi se nachází elektrárna využívající energie přílivu a odlivu. Zvídaví i
zvědaví nakoukneme do informačního centra této první přílivové elektrárny na
světě, patřící k městu Dinard. S respektem si prohlížíme model turbíny,
zřejmě Kaplanovy, a všichni se tváříme, že tomu rozumíme. Přístav Saint-Malo
s pověstí největšího korzárského města je hned vedle. V současnosti hlavní
turistická destinace s mnoha starověkými patricijskými domy. Taky s Domovem
námořních vysloužilců.

Nebo s pásem opevnění a vysokými městskými hradbami z
12.-13. století. Na ně vystoupáme přes bránu Saint-Thomas a kocháme se
nádherným výhledem na město i moře... Přestože bylo město v bojích druhé
světové války prakticky úplně zničeno, je dnes nádherně restaurované. Než
kola obrátíme k návratu do našeho kempu, dostatečně to tady procyklujeme. Na
zpáteční cestě neopomeneme zajet na mys Cancale-Sur-Mer. Bezprostřední
kontakt s útesy nad nekonečným mořem je úžasný...
Na skok do Bretaně se nám líbilo natolik, že začínáme pomalu a postupně
zpracovávat Michala, aby příští rok s námi v tuto oblast jel. Zdá se, že
bychom mohli být úspěšní...
Teď nás však čeká průzkum pobřeží severně od Bretaně. Oblasti původně
osídlené Kelty. Teprve v 8. století našeho letopočtu začaly od moře nájezdy
vikingských válečníků, Franky nazývaných Normané. Podle nich pak tomuto
severozápadnímu pobřeží říkáme Normandie. Tou se my vydáme na kolech.
Tentokrát však v historické stopě ne zcela hluboké a ne zcela dávné.
Cyklisticky víceméně chceme tam, kde se ve druhé světové válce vylodila
spojenecká vojska. Kdy byl prolomen Hitlerův Atlantický val a znovu otevřena
západní fronta v severní Francii. Chceme si tak trochu ohmatat pobřeží, kde
zuřila děsivá bitva o Normandii. Možná i tak trochu nasáknout tím zlomovým
okamžikem ve vývoji Druhé světové války. Kdy výhoda naprostého překvapení na
straně Spojenců a výborná příprava sehrály zásadní roli ve vývoji války.
Většinou jedeme při pobřeží Atlantiku a tak se nabízí prohlédnout si nějaký
ten maják. Již z dálky nás přitahuje Phare de Gatteville, také známý jako
aktivní maják Pointe de Baurfleur. Je to štíhlá válcovitá věž s ochozem
přístupným veřejnosti. Ve výšce 75 metrů je umístěn "tradiční maják", ve své
kategorii třetí nejvyšší na světě. Nejsme líní vystoupat 365 schodů, abychom
dosáhli galerie a pořádně se z těch výšin rozhlédli po světě... Od majáku
posléze dojedeme k vojenskému opevnění ze 17. století. Hradby Fort de la
Hougue jsou obklopeny zcela mořem, spojení s pevninou je pouze hrází o délce
cca jeden kilometr. Hlavním úkolem pevnosti bylo bránit záliv Saint-Vaast-Hougue.
Iva, HS a H6 přehlédnou ceduli se zákazem a i s koly pronikají na poměrně
vysoké hradby. Po nich se jim podaří obejít celou pevnost, z čehož mají
silný zážitek a zajímavé fotky.

Denně probíhají s Michalem brífinky, kde probíráme trasu a upřesňujeme, kam
se podíváme, o co máme zájem. I v terénu už v sedle kol se radíme, jak a kam
dále. A tak vznikne třeba tento zdánlivě jednoduchý rozhovor, který později
proslavíme v rámci Japonského divadla na závěr HaHy sezóny v Bezdědicích :
HS - "Myslím, že jedeme chybně, jedeme na jih."
Kalimero - "Ne, jedeme dobře. Jedeme na sever."
HS - "Myslím, že jedeme chybně - na jih."
Kalimero - "Ne, jedeme dobře - na sever."
HS - "Myslím, že jedeme chybně."
K1 - "Dle navigace právě projíždíme letištěm."
Kalimero - "Ne, jedeme dobře."
Všichni - "Hai."
Taky na kolech postupně omrkneme vyloďovací pláže, jež byly během Druhé
světové války pojmenovány krycími jmény - Utah (USA), Omaha (USA), Gold
(VB), Juno (CA) a Sword (VB). Po večerech pak v našem domečku na kolečkách
listujeme ve velké knize "Den D - 6.6.1944", bohatě ilustrované a dobově
fotodokumentované. To Karel neopomněl přibalit, aby byla náležitá
konfrontace. Pročítáme jednotlivé kapitoly o urputných bojích a diskutujeme
o brutální válce, té nejhorší v dějinách lidstva. Zajíždíme i do měst, jde
se odehrály nelítostné boje muže proti muži, kde se nesmiřitelně rozhodovalo
o každý metr na zemi i ve vzduchu. Městečko Sainte-Mére-Église turisticky
čerpá stále z invaze v "Dni D" - je tu několik malých muzeí, obchůdků se
suvenýry z druhé světové války a mnoho restaurací. Na věži místního kostela
zavěšená figurína parašutisty připomíná nehodu Johna Steela. Svým padákem
zachycen za věžičku kostela mohl jen pozorovat boje pod ním. Předstíral smrt
do druhého dne, kdy bylo město osvobozeno a tak se zachránil. O městě
Carentan, kde obdivujeme velkolepou gotickou katedrálu z 12. století, víme,
že během červnových dnů roku 1944 bylo strategicky velmi důležité pro obě
znepřátelené strany. Jeho dobytí posunulo spojence zas o kus dál ke
konečnému vítězství.

Svou syrovou krásou na nás zapůsobí 30-ti metrový strmý pobřežní útes Pointe
du Hoc. Útes mezi dvěma přistávacími zónami Američanů, kde se střetli
američtí Rangers s německými obránci. Tato bitva o Pointe du Hoc patří mezi
nejznámější a největší boje o Normandii. Útes byl součástí pláže Omaha a
právě vylodění zde tvoří úvodní scénu filmu "Zachraňte vojína Ryana". Také
hraný film "Nejdelší den" z roku 1962 líčí vylodění v Normandii na pláži
Omaha. Zamkneme k sobě naše bicykly a pěšky prolezeme zbytky německých
bunkrů a hluboké krátery po granátech. Zarostlé to jizvy v krajině...
Paralelně s pobřežím vede silnice D514. Po ní se dostaneme na jednotlivá
místa vylodění spojenců. Nabízí se i návštěva muzeí, jež rekonstruují průběh
celé operace a také hřbitovů, kde jsou pochováni padlí Spojenci i Němci.
Fascinováni jsme rozlohou největšího amerického vojenského hřbitova v Colleville-Sur-Mer s nekonečnými špalíry bílých křížů. Smutek se vkrádá při
pomyšlení, že je zde pochováno přes 9.300 padlých mladých mužů...
Nevynecháme ani německý válečný hřbitov v La Cambe, asi 25 km západně od
Bayeux. Leží zde více jak 21 tisíc německých vojáků. Hrubě opracované
kamenné kříže nízko posazené, v zemi položené kamenné desky. Nechybí vyryté
jméno, hodnost, datum narození i úmrtí. Nebo pouhé a strohé "neznámý
vojín"... Nedaleko se nachází Zahrada míru s 1200 javory.
Vše možné i nemožné zachycují naše fotoaparáty. Lenka sbírá fotoobrazy do
svého cyklu "Češi v cizině". Mimo jiné nás snímá u jídla, tu nad vepřovou
konzervou, u pytlíku instantní bramborové kaše či nad játrovou paštikou
Májka. My mnohdy však zahučíme do lákavého, typicky francouzského pekařství
/ cukrárny... V jednom menším přístavu neodoláme vůni grilovamého kuřete a
na jedno s pěkně propečenou kůrčičkou se ve čtyřech složíme. Shodou
okolností tudy projíždí naše Avie a tak pohodlně v sedě u stolku našeho
domečku na kolečkách hodujeme a soustředěně pomlaskáváme, plechovku
vychlazené plzničky z naší ledničky k tomu. Často se tu setkáváme i s
"turistickou kololodí". Tuto loď na kolečkách nemůže nic překvapit. Když je
příliv, tak se svými pasažéry plují, při odlivu je pak na kolech vezou. Nic
nebrání této výletní kololodi vydat se do úžasných ústřicových polí...
Každý den zahnízdí Michal s Avií v jiném kempu. SMS zprávami nás pak
naviguje, abychom dobře trefili. A tak postupně vegetíme v kempech Lanse du
Brick, Utah Beache, Omaha Beache. Za den toho ujedeme na kole různě - od 40
do 85 km. Ovšem v úterý 17. září to je sotva 10 kilometrů. Pro nepříjemný
vítr a pršení přesvědčíme Michala, aby nás i s koly naložil dříve, než měl v
úmyslu. Ten den a taky následný je to už jen o autoturistice. I ta má však
něco do sebe. Z úterka na středu přespíme v kempu městečka Arromanches.
Ještě odpoledne vykonáme procházku přes Gold Beach, kde byl pro Den D uměle
vytvořen přístav Mulberry neboli “Port Winston”. Právě ten během invaze
zajistil bezpečné vylodění dvou a půl milionů mužů a půl milionu vozidel. Je
právě odliv a tak se snadno dostaneme k jednomu zapomenutému pontonu,
mohutnému dutému plováku neboli stavební jednotce plovoucího mostu. Velmi
důležité pro transport vojenské techniky z moře na pevninu. Když se o hodinu
později vracíme z procházky, náš v mořském písku uvězněný ponton je už
částečně zatopen. S železnou pravidelností dostavil se příliv...
Příští dopoledne navštívíme Muzeum vylodění (Musée du Débarquement) v
Arromanches a zvědavi očekáváme panoramatickou prezentaci dokumentárního
filmu Cena svobody. Ten nás rázem vtáhne do příprav k vylodění na
normandském pobřeží, do víru onoho pekelného 6. června roku 1944...
Odpoledne se všichni vezeme obytňáčkem podél pláží Juno a Sword. Je velmi
větrno a občas zlehka i prší. Jelikož pro chladný Atlantik nebylo žádné
mořské koupání, vyhrnou si Lenka, H6 a Iva nohavice a aspoň bosky se
proběhnou pobřežními vlnkami slaného oceánu.
Blížíme se k legendárnímu Pegasovu mostu. Tento Pegasus Bridge na Caenském
kanálu ve městě Benouville se dal zdvihnout při proplouvání větších plavidel
pomocí motoru ve strojovně. Proslavil se během "Dne D" výsadkovou bitvou
britských parašutistů. Trochu se zde zdržíme, v info středisku všichni
vyškemráme malé upomínkové cédéčko a pak už opravdu bez zastávky podél řeky
Seiny frčíme na Paříž. Přes "zelené město" Caen, které se nám dost líbí a
stálo by za to ho též procyklovat. Tak snad někdy příště.

Paříž má dva velké autokempy - Paris Est na východě a ten druhý v západní
části města, kde chceme pár dní bydlet. Kemp Bois de Boulogne se nachází,
jak název napovídá, v Boloňském lesíku. Trefíme ho hned a ještě za světla
již zapadajícího slunce. Pečlivě vybíráme pro Avii místečko, přece jenom tři
noci na jednom fleku jsou tři noci. Půlka naší posádky v Paříži již byla,
pro půlku je návštěva tohoto proslulého města na Seině premiérou. Všichni
bez rozdílu se však chystáme sladkou Paříž projet kolmo poprvé. Hmm, "sladká
Paříž"... Jeden výborný cyklista, zkušený veterán, poslal nedávno odtud
pozdrav s textem: "Není sladké Paříže ani sladké Francie, pokud není
vhodného protějšku". Tak se na to alespoň sladce a hlavně dobře vyspěme, ať
nasákneme z hlavního města Francie co nejvíc... Spánek byl zřejmě dostatečně
vydatný, možná i sladký, zkrátka Paříž nezklamala.
Na kolech vyrážíme z kempu po deváté, celá naše osmičlenná skupina skrze
Boloňský lesík. Brzy se však dělíme na skupinky dvě - v menším počtu
cyklistů lépe a snadněji pronikneme rušnějšími partie velkoměsta. Paříž v
minulosti opakovaně navštívil HS a poměrně slušně se zde vyzná. Takže se
ujímá průvodcovství jedné grupy a vede si velmi zdatně. Za což je námi
veleben a Michalem náležitě pochválen. Bicykl coby dopravní prostředek po
Paříží se osvědčuje - zajedeme si, kam chceme, zdržíme se, jak dlouho
chceme, dostatečně si vše prohlédneme. A nic nás to nestojí.
Statue de la Liberte (zmenšená kopie Sochy Svobody v New Yorku), náměstí
Place du Trocadéro, Tour Eiffel (Eiffelovku atakuje jen Kalimero s Ivou,
ostatní už šplhali věží dříve nebo jsou u jiného objektu), École Militaire
(vojenské museum), Invalidovna (mimo jiné i místo, kde jsou pohřbeni někteří
z největších válečných hrdinů Francie). Při výjezdu z Luxembourských zahrad
kolem paláce Luxembourgů náhodné setkání s Táchovskou grupou, která s
prohlídkou zahrad teprve začíná. Ještě projet kolem Panthéonu, Latinskou
čtvrtí a chutně povečeřet v zahrádce útulné hospůdky. Zbývá pokochat se
velkolepým gotickým chrámem Notre Dame, obkroužit náměstí de la Bastille
(kde se odehrála Francouzská revoluce) a přibrzdit u justičního paláce. Do
našeho kempu se vracíme plni zážitků po proudu řeky Seiny, přes most
Garigliano a kolem proslulého tenisového stadionu Roland-Garros. V šeru
Boloňského lesíka opět na sebe narazí obě naše skupiny. Lehce zatápou kudy
dál, aby jedni pak přímočaře trefili náš kemp něco po osmé večerní. Druzí si
tak trochu nedobrovolně přidávají půlhodinku jízdy navíc a do kempu přijíždí
z úplně opačné strany ;-).
Další den posnídáme čerstvé francouzské croissant a nenasytně se těšíme na
druhý díl pařížské cyklopromenády. Je sobota, kolem poledne začíná být i na
krátký rukáv. Slunko totiž docela hřeje. Z našeho kempu si to šviháme opět
Boloňským lesíkem, tentokrát však na předměstí severozápadně od pařížského
centra. Do obchodní čtvrtě La Defénse, kde mrakodrapy a stavby supermoderní
architektury rostou jak pod dešti.

Název této lokality je odvozen od
bronzového pomníku La Défense de Paris, do češtiny přeloženo jako "obrana
Paříže". Socha byla odhalena na paměť vojáků, kteří bránili Paříž během
prusko-francouzské války.
Cikcak projíždíme na kolech protáhlé náměstí
Esplanade de La Defénse, v dopoledních hodinách skoro liduprázdné. To se
však změní po poledni, kdy v čase oběda se vyrojí stovky úředníků i
účastníků různých seminářů, pracovních porad a schůzek. Ti všichni zaplní
přilehlá bistra, hospůdky, ale i lavice se stolky pod širým nebem. Jeden
takový stolek obsadíme i my a poobědváme. Táhne nás to však k dominantě a
symbolu La Défense, k modetní stavbě ve tvaru vítězného oblouku, ke Grande
Arche (česky Velký oblouk). Pomyslná osa spojuje tuto otevřenou obří kostku
(pokrytou sklem a bílým mramorem, vysokou 110 metrů) s Louvrem přes Avenue
des Champs-Élysées. Co nejrovněji se spustíme po této pomyslné čáře na svých
bicyklech rušným dopravním provozem, plnými doušky si užívaje pařížské
krasojízdy.
U Vítězného oblouku, 51 metrů vysokého, se musíme zastavit a
nasekat pár foteček. Arc de Triomphe nařídil postavit Napoleon Bonaparte na
paměť svého vítězství v bitvě u Slavkova. Každý rok zde končí cyklistický
závod Tour de France. Ze střechy Vítězného oblouku, kde je veřejně přístupná
vyhlídková terasa, se důkladně rozhlédne Táchovská skupina.

Přes Place de la Concorde se dostáváme do Tuilerijských zahrad. Na východě
sousedí zahrady s Louvrem, pařížským muzeem, které patří k největším na
světě. Jdeme pěšky a svá kola vedeme. Turistů je zde i v pozdním odpoledni
stále dost. HS zaujal skupinku japonských turistek - chtějí se s ním a jeho
cyklistickým dresem (výtvarně velmi dobře vykresleném od malíře Jiřího
Slívy) fotografovat. Honzík, obdarován směsí českého charisma i
francouzského šarmu, vyhoví ;-). A my se výtečně bavíme a smějeme opodál...
Zaujme i Centre Georges Pompidou, Muzeum moderního umění. Budova, postavena
v sedmdesátých letech minulého století, je netradičního vzhledu. Nabízí k
pohledu všechny svoje vnitřnosti a veškeré rozvody, odlišující se od sebe
různými barvami, jsou vedeny zvenku..
Nemůžeme si nechat ujít Montmartre (česky Horu mučedníků), jediný pořádný
kopec (130,5 m n.m.) v jinak placaté Paříži. Na úpatí obdivujeme světoznámý
francouzský kabaret Moulin Rouge a na vršku pak basiliku
Sacré Coeur, římskokatolický farní kostel Nejsvětějšího Srdce Ježíšova.
Okouzleni jsme umem artisty černé pleti, který nedaleko basiliky předvádí
před početným davem turistů své číslo s míčem na pouliční lampě. Své zážitky
si navzájem líčíme večer v kempu - Jana s Karlem a taky Lenka stihli na
kolech zajet k zámeckým zahradám ve Versailles.
V neděli to v Paříži balíme a jedeme domů. S jedním přespáním v avii na
německém parkovišti a s pondělním pozdním obědem v osvědčeném autogrilu před
Plzní. Trochu smutní, že výletování po západním pobřeží Francie a zpěvnou
Paříží je u konce. Ovšem plni úžasných vzpomínek a nevšedních zážitků, ke
kterým se budeme ještě dlouho dlouho vracet...
 |