Divadlo, běžky, Silvestr, Říp

Jašesta: Říp
Interaktivní mapa běžky
mapa Říp
Dle mayského kalendáře avizovaný konec světa 21.12.2012 nenastal. Naopak víceméně poklidně proběhly vánoce ve většině domácností a my se chystáme na tradiční mezisvátkovou HaHy kulturu na sklonku roku. Tu jsme umístili tentokráte na sever. Do Malého divadla F.X. Šaldy v Liberci nás pozvala Sudetská sekce. Liberecká Rudy zajistila lístky a děvčata z Jablonce spaní.
 Hoštické vozítko zaparkovalo přes domem Zlatky a pětičlenná posádka se dle plánu setkává v Efkou. Ta nás ještě zatáhne k sobě na štamprdli voňavé kořalečky. Za nedlouho si to mastíme busem na lince Jablonec - Liberec. Taky hubajzny si mastíme, neb František pamatuje na vše. V buse totiž rozdává krajíčky chleba s plátky domácí tlačenky, lahůdkovou to delikatesou z poslední zabijačky neboli prasečinek. Spokojeně pomlaskáváme pozorujíce z okének busu všudypřítomný Neználkův klobouk. To majestátný hotel Ještěd nás hlídá a hrdě se tyčí na stejnojmenném vrchu (1012 m n.m.). Ve stylové restauraci Kamenný dům se pak vítáme s ostatními kulturně naladěnými. Milým překvapením je Liberečák Milan. Zastavil se, aby s námi aspoň chvilenku pobyl. V Kamenném domě nejenom dobře a chutně vaří, ale povolili nám vytáhnout výborný Efky štrůdl. Dokonce i talířky dali k dispozici...
Dnes v divadle hrají komedii "Ženy". S humorem a odlehčením tak trochu sondu do složité ženské duše. Hynkovi (již řadu let jedné z nás) je vše jasné, Vráťa (doma obklopen jen ženským elementem, včetně psa) se zdá býti též v obraze. I kralupský Vašek (manžel Ilonky), který je mezi námi poprvé, se tváří, že ví. Ovšem František a K2 mají oči na šťopkách a pozorně vše sledují. Aby jim ani to nejjemnější zachvění citlivé ženy neuniklo ;-). Každopádně jsme se všichni pobavili a každopádně nikdo nebude kazit příběh pravdou!!! ;-). Na decentně podivadelním mejdanu u Zlatky vše zhodnotíme, politujeme marody a připijeme si nejenom na jejich zdraví. Jistěže také kujeme plány do blízké (běžky, Babí hop) i vzdálenější (kolo-výlety) budoucnosti. Až po půlnoci se rozcházíme do pelíšků různě po Jablonci. Druhý den v sobotu se hoštické vozítko vrací do České kotliny. Ostatní využijí příhodné lokality pod horami Jizerskými a jedou si zaběžkovat.
"Pojedeme do Hrabětic, tam je vždycky místo" - a prd. Je plno. Naštěstí se uvolnilo místo výběhu pro velblouda a koně, a tak můžeme jít běhat, chodit a kochat se. Dnes je jizersky nezvykle slunečno a je vidět "až" do Jablonce. Jdeme Zlatou stezkou (ode dneška název trasy z Hrabětic přes Prezidentskou až k rozcestí U buku, kde nás vedla Zlatka - viz mapa). Při zastávce na Nové Louce nám Eva řekla radostnou zprávu až jsme ječeli. Na Hřebínku byli "tuny lidí", Eva ale od kamarádů nějaké placaté občerstvení dostala.
Na Točnu jsem ještě vystoupal v pohodě, pak už jsem hledal záminky (foto rampouchů, svačina, urologie), abych mohl odpočívat. Na Prezidentské jsme se Zlatý tým setkal s týmem Kozákovským a u kapličky i s Karlem, který byl ztracen hned na začátku. Dobrý konec.

Silvestr a Nový rok 2013

Než se naděješ, máš tu poslední den v roce. Den, kdy slaví svátek Silvestr. Den, kdy slavíme Silvestra většinou my všichni. Do přívětivě útulných a pohostinných Hoštic ke Králi Františkovi se nás sjede 11. Z Kralup, Mladé Boleslavi, Prahy a dokonce i z Mělníka - sám náčelník cykloklubu Mike zavítá na úplném sklonku roku mezi nás. Též Stodolačka Teruna po té, co absolvovala "silvestrovské polínko" v lesích kdesi za Prahou se svými kamarády ze Stodoly. Bavíme se vážně i nevážně. Vážně probíráme nové akce roku 2013 od Mike, od HaHy i ze Stodoly. Taky blížící se maškarní bál Babí hop. Zcela lehkovážně propadneme zábavné hře, kterou inscenovali Hana s Hynkem. Kdy se pomocí cíleně kladených otázek každý sám má dopátrat osobnosti, skutečné nebo i fiktivní, jejíž jméno má v pásce nalepeno na čele. Hana coby Maxipes Fík se odhalila poměrně brzy, ostatním osobnostem jako např. Daně Zátopkové, Boženě Němcové, Praotci Čechu či Davidu Michalovi to šlo hůře. Potíže měl i Okamura. O Zdeňkovi Svěrákovi, Gagarinovi, Janu Palachovi či Popelce ani nemluvě. Tak tak že se nepropásl novoroční přípitek... Inu nepropásl. Navíc se stihla přes skype spojení i zdravice se Sudetskou sekcí, slavící v Jablonci u Zlatky. Na kutě jsme se nakonec taky dostali a ráno nikdo nezaspal.

Před osmou ranní je šestice cyklistů v plné zbroji nastoupena na dvorku a připravena vyrazit. Tradičně již přes Mělník na Říp. Ouha, Hynek zjišťuje zcela měkké jedno kolo. Vypadá to na poškozený ventilek. Tak rychle vyměnit duši, ať jsme na cyklistickém přípitku s mělnickým Ottis týmem a cykloklubem Mike včas.
František nás hned z Hoštic žene umrzlou polňačkou do kopce. Prý abychom se zahřáli a taky je to nejkratší cesta. Pak už po silnicích Odolena Voda, Kopeč, Netřeba. Za Zálezlicemi překonáme Vltavu po trubkovitém mostíku teplovodu. Ještě přes obce Vrbno, Hořín a jsme už na starém mělnickém mostě. Přesně v 10 před Ottis cykloservisem. Ostatní cyklisté se však courají, takže bublinkovitý přípitek je o půlhodiny později. Zbývá kolektivní startovací foto, poslední slova k novoročnímu rozhovoru Mika s redaktorkou Mělnického týdeníku a razíme směr Říp.
 Kolem Vinařství Bettiny Lobkowicz přes starý most na levou stranu Labe. Na začátku Polabské cyklostezky má H6 "parádní defekt". Vůči silnému, rezavému hřebíku nemají ani ty nejúžasnější pláště značky Schwalbe Marathon Plus šanci. V Horních Počaplech odbočíme vlevo a stoupáme lesem k Bechlínu. To už se na obzoru rýsuje typický bábovkovitý tvar naší oblíbené hory Říp.
 Od Krabčic nejprve pozvolné, pak strmé stoupání. Kde drtivá většina své bicykly tlačí. U rotundy sv. Jiří ještě stihneme pozdravit partu Stodoláků a taky pana Nešpora, který při novoročním výstupu na Říp nesmí chybět. Ani jeho památeční zápalky, kterými nás vždy tento den na 1. ledna obdaruje. I ty letošní pro rok 2013 mají na jedné straně vymalovanou rotundu sv. Jiří. Na druhé pak výjev z pověstí českých.

Na vrcholu Řípu to docela fouká, rychle rychle domů do teplíčka.
To v Hošticích u Františka rozhodně je, ačkoliv i zde cyklisty překvapí mlha! Není to však ledajaká mlha, je to nefalšovaná mlha hor Jizerských, s kterou si pohrává Míša (zotavující se po angíně letos Říp vynechala) a kterou doladí do Babího hopu přesně za měsíc. Nad závěrečnou prdelačkou s česnekem a majoránkou se vzpomene na Ivu. Ta se pod Řípem od Hoštických trhla, aby pokud možno ještě za světla dorazila domů na pražský Střížkov. Za doprovodu M1/3, PPého a Luboše z Byšic. Nasměrována na Zálezlice jede Iva od trubkovitého mostíku sama. Z Odolene Vody pak po staré Teplické až na Prahu 8. Celkem ujede 95 km a má toho akorát tak dost. Nad poslední porcí prdelačky z úžasných prasečinek 2012 (taky s česnekem a taky s majoránkou) vzpomíná na kamarády z HaHy, z Mike i na ty ze Stodoly. Co všechno obdivuhodného s nimi prožila v právě uplynuvším roce 2012 a co asi s nimi prožije v tom novém roce 2013... ;-)