![]() |
KoloLoď |
![]() |
Michal Třetina (Mike)
dohodl s
Geotourem objevitelskou cestu. Nové námořní objevy ani města v džungli
jsme neobjevili, ale přesto cesta zážitky a neběžnými cestami objevná byla.
Občas jsme i zjišťovali důležité informace, kudy cesta nevede, nebo to, že
cesta na hraniční přechod je značena jako odbočka k jeskyni. Zážitky v
hlavách a šrámy na nohou jsou důkazy našich objevů. 5. až 12. května jsme na
jednom poloostrově, dvou státech a třech ostrovech našli:
|
||||
0.den Na Hvar27 km, 127 m nastoupáno, max 54 m.n.m.![]() ![]() Jak to vlastně na lodi prostorově a časově vypadá? - kajutky (s umyvadýlkem) pro 2-3 jsou na spaní a místo navíc se rychle zaplňuje předměty a svršky a přetéká na plochy postelí. Je tedy nutno (a příjemno) spát na horní palubě společně s koly. I na vrchní pryčně se spí dobře. Po té co se kvůli přikrytí nohou zvednete, jste omráčení úderem do hlavy o strop a spíte až do ráno jako ... omráčení (já se první noc omračoval dvakrát). - Pro hygienu je 5 WC, z toho 4 jsou kombinované se sprchou s teplou vodou. Poslední ji již moc teplou nemají, ale jsme u teplého moře a tak to moc nevadí. Zvláště výhodné je WC na zádi, ze kterého lze při otevřených dveřích romanticky pozorovat krajinu a moře vířené lodním šroubem. - Stravování je zahájeno snídaní v 8:00. Kromě chleba s jamem a paštikou, či sýrem nebo salámem, který je možno použít i na oběd s sebou, je jedno "tlusté" jídlo - polévka, těstoviny atp. Na cestě se kalorie doplňují zmrzlinou a vínem, někdo jedl i s panem Proškem. Večeře je většinou v 19:00, často s polévkou i dezertem. - ráno nebo večer je výklad trasy. Večer je ještě vždy čas na procházku. Den je určen ke "kolování", kdy se jede do dalšího přístavu nebo je okruh. Naše cesty byli většinou delší než klasické geotouru, většinou do 90 km. Cesty jsou asfaltové i šotolinové, jen výjimečně kamenité. Jen ti a ty, co dělají objevné výpravy musí počítat i s trnitým křovím... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
||||
1.den Hvar třikrát jinak93 km, 1473 m nastoupáno, max 628 m.n.mHvařani, tuneláři a křováci. Tak by se daly nazvat skupiny objevující ostrov Hvar. Krajní body cesty první skupiny (já a Hana) tvořily nejdelší úsečku na mapě Hvaru. Z Jelsy jsme správně zabočili z asfaltu za Sverče (Frantův typ: turistická značka-červené kolečko s bílým středem) a pokračovali po betonové šotolině (šotolina a v prudších úsecích beton). Druhé odbočení už nebylo tak správné, ale krátké, a tak jsme se potkali se skupinou Mike a takřka společně jsme dojeli těsně pod vrchol nejvyššího bodu ostrova, Sveti Nikola (628m.n.m). Tady nás vedly i modré GÉ body geotouru. Pod vrcholem byl již uvítací výbor, ![]()
Jak se jezdí tunelem už ví Lenka:
|
||||
![]() Mladé vínoo |
![]() kostel u Svirče |
![]() Navigační "GÉ" bod |
||
![]() Vydrželi byste 37km jet 40 km/hod ? |
![]() Výhled sv.Nikola |
![]() Sv. Nikola |
||
![]() ![]() Zajímavost: Sučuraj - jméno dostala obec podle kostela sv. Jiří (Sv. Juraj) Mapa Google Podrobná mapa od Kalimera (ofoceno a spojeno z informační tabule)
|
2.den Nejen za indiány na Pelješac83 km, 1273 m nastoupáno, max 370 m.n.m, max rychlost 59.7![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() Mapa Google Zajímavost: u města Ston byly největší šaliny, nejsme ale v Brně, jedná se o místa těžby soli.
|
||
3.den Za hranici87 km, 899 m nastoupáno, max 407 m/m, pohyb 5:41 / přestávky 2:40![]() Přechod do Bosny a Hercegoviny je ale jen pro místní, není mezinárodní. Přechod do zahraničí je možný u Neumu. Tak jsem si to zapamatovali, kdyby se někdo ptal. V liduprázdném pohraničí jsme jako první potkali fotbalové hřiště bez přístupové cesty. Ale se skvělou polohou (údolní stěny vrací odkoplé balóny) a ekologickou hnojící sekačkou (ovce v šiku). Jen fotbalisté chyběli. Potom přišel průvan, silný a studený - vycházel ze za mříží jeskynního systému Vjeternica. Zajímavost: O Vjeternici psal již Karol Absolon (Z výzkumných cest po krasech Balkánu )" ..."Vjeternica" je na celém Popovu polji známa svým vchodem, ježto v horkém létě vyráží z ní uragan, o jehož prudkosti lze si stěží udělati představu, jen s největší námahou lze se mu ubrániti a do vchodu proniknouti. Pověst o tom zjevu je rozhlášena široko daleko a to přivedlo též r. 1888 inž. J. Riedela k ohledání vchodů jeskyně a ku návrhu, aby uragan z jeskyně vanoucí byl využitkován jako motorická síla (6 HP) ku pohonu mlýna. ... Odkazy: geografija.hr, foto: jakopin.net Po obědě a vychlazení lahví nastupujeme na vlak. Alespoň takový ![]() Zážitky ale pokračují. Výhled ze Srdu na Dubrovník, odpolední a večerní procházka po městě s nejnaleštěnějšími kamennými chodníky. Stručně to vyjádřil BJ: K...a, to je dovolená.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() - mapa mapy.cz - mapa google Zajímavost: V Dubrovníku se měřilo dle dubrovnického lokte, jehož délka je dána předloktím sochy Rolanda na hlavní Dubrovnícké třídě.
|
4.den Co má společného Odysseus a lepra?70 km, 1574 m nastoupáno, max 244 m.n.m, pohyb 5:17 / přestávky 3:10![]() Náš výlet na tomto malém ostrově jde nazvat jedním slovem: malebný. Z malého přístavu Sobra nás klikatka vyvedla ke kostelíčku s rozhledem na zátoku. Východní cíp ostrova nás překvapil zcela opuštěnou písčitou zátokou s teplou vodou. Zvolili jsme si, že to bude zátoka nudistická. Dáváme se do řeči s usměvavým párem domorodců (na Mljetu je méně než 1000 obyvatel), kupujeme do nich víno a přejeme dobrou chuť k rybám právě upečeným na venkovním grilu. Stejnou cestou se vracíme a v Babino Pole potkáváme skupinu vodních turistů, kteří pronikli do modré jeskyně. I když nestihli do jeskyně vplavat do 12:00, modrá prý byla. Po pivu a kávě dojíždíme do Blata, kde jsou v údolí naskládána políčka a sady. Ve stoupání za obcí Blato, přímo u silnice objevujeme minijeskyňku s minikrápníky, to se nám ale nedaří v Kozarici. Na průzkum je už málo času a tak jedeme nejkratší neznačenou, ale Frantou doporučenou cestou. Naše obavy ze stoupání a dilemat na křižovatkách se ukazují jako liché, v pohodě dojíždíme na silnici a do přístavu Polače. Navštívit přírodní park už nestíháme. Večeři s mušlemi a rybičkami a hlavně kapitánovým vyprávěním stíháme.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() - Mapa Google Zajímavost: na ostrov, kvůli vyhubení jedovatých hadů byly dovezeny cibetkovité šelmy Promyka mungo (foto). Zajímavý je způsob lovu: Když promyka hada (zmiji, chřestýše nebo jiného nebezpečného plaza) vyslídí, začne v bezprostřední blízkosti kolem něho do kolečka běhat a skákat ve stále rychlejším tempu a v těsnějších kruzích, fouká mu vzduch do ústní dutiny a do očí, čímž ho rozběsní, takže had úplně ztratí svou opatrnost a obezřetnost. Toho promyka využije, skočí a jednou dvakrát se mu zakousne za hlavu a tak ho zabije. Zdroj: chorvatsko.cz
|
||
5.den Kolem kolem Korčuly98 km, 1472 m nastoupáno, max 493 m.n.m![]() Cesta zpět (zkratkou) k Sylvě kotvící dál od centra v temnotách (najeďte myší na foto vpravo dole) byla složitější a delší, ale úspěšná. Na lodi pak dlouho besedujeme, nejen o kolech, ale třeba i o divadle. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() 1) Opevněné staré město má ulice uspořádány do vzoru rybí kostry, což umožňuje snadnou cirkulaci vzduchu a zároveň chrání před silnými větry 2)Město svým nařízením z roku 1214 jako první na světě zakázalo otroctví a postavilo ho mimo zákon (wikipedie) |
6.den Vrchol82 km, 1811 m nastoupáno, max 1762 m.n.m. Průměrná rychlost bez přestávek 12.8 km/hod, s přestávkami 9.1 km/hod
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() - mapa Google Zajímavost: z ledových jeskyní v Biokovu se těžil led a dopravoval do letovisek na pobřeží k uchovávání potravin a k chlazení nápojů v dobách, než se začaly běžně používat chladničky, což bylo prakticky až do 50. let 20.století (zdroj: chorvatsko.cz)
|
||||
7.den Objevitelská79 km, 969 m nastoupáno, max 300 m.n.m.![]() Severozápadně po pobřeží a pak do vnitrozemí doprava po silnice 39. Stejně jako pár aut projíždíme stavbou silnice. Žádné zákazy jako u nás. Kličkujeme rigoly, třeseme se na šutrácích, uhýbáme před armovacími pruty, předjíždíme válce. Obědváme u elektrárny Kraljevac (v roce 1932 největší hydroelektrárna na Balkánu). U Zadvarje se zdálky díváme na vodopády na Cetině. ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() ![]() Mapa Google Zajímavost: Již od 7.stol. využívali piráti chráněné polohy Omiše a vybudovali tu své prakticky nedobytné sídlo. Omiští piráti se stali postrachem byzantských, benátských a později i chorvatských lodí (zdroj: chorvatsko.cz ) PS Kdybyste v převlékárně na pláži v Bašce Vodě našli modré plavky, tak mi je prosím přivezte. |
||||
GPS:(užívám GARMIN etrex VISTA Cx) Projetá trasa (s několika waypointy) ve formátu Garmin GDB: Corvatsko (gdb-2) totéž ve formátu GPX: Chorvatsko GPX |
||||
Fotogalerie: Hynek Výběr(top 30) ![]() Hvar, Pelješac ![]()
Bosna a Hercgovina, Dubrovník, Mljet
Omiš,Kaplice
(po
kliknutí se ukáže místo na mapě)
| ||||
Odkazy: - www.geotour.cz - cestovka, pronajímatel lodí, se kterou to dohodl Mike - www.chorvatsko.cz - nejpřehlednější, dobře uspořádaný a optimálně rozsáhlý web o Chorvatsku. Z něj jsem čerpal zajímavosti. - chorvatsko.orbion.cz - cestovatelský web
|
Hýbací
obrázky: Vrchol Svaty Jure,
Dramatická jízda z vrcholu
Zapsali Hynek, Iva, Lenka korekturu provedla
a text doplnila Hana.
Fotili Hynek, Kalimero, Lenka a Milan. |