Povídání o Korsice,

aneb bez Hynka to nestojí za nic, ani když je dobrá parta, počasí, nádherný terén a vůbec.

Že pojedeme letos na Korsiku jsme věděli již před rokem, že si Hynek měsíc před odjezdem při pádu z kola zlomí ruku jsme netušili, takže nakonec to dopadlo tak, že jsem byla vysláno coby rodinný zástupce a průzkumná jednotka. Korsika je krásná, bylo to přesně takové, jaxem čekala, krásné hory, skály, moře, Vesnice v horách a silnice stále do kopce nebo naopak vesničky v horách. I počasí bylo ideální, jenom ten Hynek mi na každém kroku chyběl.

A teď už ke konkrétním zážitkům.
Cesta se dá vydržet, vyjeli jsme z Boleslavi v 10 dopoledne, druhý den v 5 ráno jsme přijeli do Livorna, počkali do 10 na trajekt do Bastie a asi ve 2 odpoledne jsme se konečně dostali do ťapek (pro neznalé, nový "odborný" termín pro pedály).
První etapa byla 50 km, začínala sjezdem z Col de Teghime 536 mnm (to je sedlo nad Bastií a tam prý začínají fšichni). Cesta se příjemně vlnila, trochu z kopce, trochu do kopce (to je na Korsice pořád, jen někdy je to delší). Navštívili jsme "nejkrásnější" kostelík San Michale a v pohodě dorazili do kempu.
Druhý den nás čekala nejdelší etapa kolem Cap Corse (Prst Korsiky),  nejdříve podél západního pobřeží, s naprosto úchvatnými panoramaty, takže neustále zastavujeme a fotíme. Péťa si stěžuje, že dnes má fotografický kroužek, nikoli cyklistický. Pak přejezd ze západního na východní pobřeží přes "malý kopeček" (381 mnm) a opět po pobřeží do Bastie.  Zde na 90 km nás čekal výstup do sedla Col de Teghime (fčera jsme to jeli autobusem a připadalo nám to šílené), ale nebylo to tak hrozné. Zato sjezd jsme si vychutnali, vedl po Vinařské stezce, cestou jsme načepovali víno a večer se spokojeně vyráchali v moři a popili vínka.
Třetí den byl oddychový. Ráno nás autobus odvezl do Belgodere, malé vesničky. Před policejní stanicí, která vypadala přesně jak z Luis de Funesových Četníků jsme sedli na kola a nejdříve po hlavní mírně do a z kopce, ale potom odbočka do kopce a jako odměna nádherná vesnice Speloncato s kašnou, zvonicí, vyhlídkou.
Speloncato, půvabná vesnička Zvonice ve Speloncato, takovou mají fšude

Znovu se vracíme na hlavní a po výjezdu do Col de Salvi se před námi opět otvírá výhled na moře a město Calvi, přístav a "fabrika na turisty". Naštěstí sezona ještě nezačala, takže jsme spíše okouzleni jeho krásou a to i když přímo sjedeme do centra. Zbytek cesty je po vyhlídkové silnici, vpravo moře, vlevo skály s nádhernými skalničkami.
Další etapa je nejkratší, naše skupina se ovšem zajíždí kochat do soutěsky s potokem Fango. Bohužel v potoce je málo vody, takže jsme si těch 7 km tam a 7 zpět klidně mohli ušetřit, ale zase, jak říká Péťa: "každý kilometr dobrý". A pak už zase nahoru a dolů a za chvíli jsme v Portu. Kemp je 2 km od moře, ale zato u potoka, který vypadá jako Vydra. Večer nás čeká ještě výlet na Calanche, místní Prachovské skály, ovšem s výhledem na Korsické Alpy a moře.
Les Calanche Les Calanche
Předposlední den je zkouška našich sil, čeká nás nejvyšší horské sedlo Col de Vergio, což obnáší 35 km do kopce, z nuly do 1467 mnm. No, očekávala jsem to horší, silnice byla hladká, stoupání mírné, v jednu chvíli jsme dokonce jeli po rovině a nahoře nás čekala odměna, kromě vyhlídky i autobus s kávou, párky a pivem.
Nejvyšší sedlo Col de Vergio Prasátka na Col de Vergio
Cestou nahoru i dolů jsme potkávali volně se pasoucí krávy, telata i býky. Nahoře se pasou i prasata, ale spoustu jsme jich viděli cestou, některá se povalovala u okraje silnice a provoz je vůbec nerušil. Končíme v Corte, největším městě ve vnitrozemí.
Poslední etapa je kopcovitá, ale krásná. Začínáme ve vnitrozemí a přes sedla se Kaštanovou cestou dostáváme na východní pobřeží, kde naše cyklistické putování po Korsice končí.
A závěr? Šest dnů je málo, ale při takové náročnosti by to chtělo při delším pobytu alespoň jeden den odpočinkový. V kempech teče teplá voda většinou jen ve sprchách a ve většině kempů je třeba mít vlastní toaleťák. Silnice jsou asfaltové bez děr a záplat, asfalt většinou hladký, jen místy vypadá, jako by byl uplácán lopatou. Na konci května a začátkem června je před sezonou, takže kempy jsou prázdné a turistická centra taky. Celou dobu bylo krásně, pouze poslední den se trošku zatáhlo a chvíli to vypadalo, že snad bude pršet.

Odkazy na Korsiku

Pro ty, co pojedou na Korsiku a chtějí se něco dozvědět předem