Okolo ČR I

Iva
Korektura a doplňky Hynek
Hynek
1. Brno - Strážnice (so,ne)
2. ->Vel.Karlovice (po,út)
3. ->Jablunkov-Frýdlan/Ostravicí (st,čt)
4. ->Radhošť ->Šance (pá,so)
Emilka na Rajčeti, Lenka
1. - jednoduchá  mapa
2. - mapa s profilem
3. - na cykloserver.cz

POKRAČOVÁNÍ: 3.část
Den třetí - pondělí 4.7.
Střáznice je mile pěkné městečko. Zámek, Bílá věž, Baťův kanál... Iva zde sežene i zavírací sichrhajsky a Kalimero si svůj bílý práporek s logem HAHY může lépe připevnit k zadní cyklobrašně (klacík od práporku se mu totiž zlomil, když doň Iva včera nechtěně s kolem drcla). Hynek s Hanou vyhlásí při pondělku novou soutěž. Každý si má najít kamínek, který se mu líbí či nějak ho zaujme. A zplodit ke kamínku příběh, báseň... Večer pak bude přehlídka a vyhodnocení.

Ještě projedeme civilizovanou Tvarožnou Lhotou se zajímavým kostelíkem a pak už jen bahnem lepivým. Podmáčenými bělokarpatskými loukami vzhůru se jede na kole velmi obtížně, mnozí raději kolo tlačí. Ti, co se v sedle kola udrželi, jsou na vršku Výzkum nad Malou Vrbkou řádně zpoceni. Prostě přes "Bahnité hory", jak nazval průjezd Kalimero, to bylo vskutku výživné.

Sjedeme na pevnou silničku a záhy do rekreačního střediska Vápenky. V místní restauraci s přívětivou obsluhou se dobře najíme. Naskytne se nám setkání a debata s dvěma cyklisty od Českých Budějovic. Jedou podobně jako my Okolo Čech. Jen v opačném sledu a právě letos v Břeclavi končí. Ukazují nám v mobilu video, kterak se totálně zbahnili na Stezce Marušky Kudeříkové. Takže přesně víme, čemu se vyhnout... Přilehlý rybníček s lávkou, hlídaný ze dřeva vyřezávaným vodníkem, inspiruje Hynka k nevážně myšlenému vyhlášení další soutěže. Kdo přejde po úzké lávce rybník, má tři body! A kdo do vody při přechodu spadne, má to za 5! Bodů pochopitelně... Tady se ukáže, kdo je vyloženě soutěživý, bodů lačný a kdo příliš po 5 bodech netouží...
Pokračujeme kolmo Bílými Karpaty. Nahoru-dolů, ze Strání ke křížku a sjezdem do Březové. V pláštěnkách a v dešti. Navíc taky v mlze. To když stoupáme k chatě Troják na Vysokém vrchu (698 m). Pro vlezle vlhké chladno se nezdržíme. Jen Horkou Hanku napadne verš k jejímu trojhranému kaménku:
"Trojáku, Trojáku, konečně už mám tě na háku!" Všichni raději sjíždíme až do kempu v Bojkovicích. Je už po dešti, všude kolem však mokro a tak jsme rádi, že se pro nás najde prostorná chatka, sloužící obvykle jako herna ping-pongu či stolního fotbálku. Rozložíme si po všech koutech na zem karimatky a spacáky, někdo si ustele i pod pinčesovým stolem. Když se pak vrátíme z místní stylové hospody Chalupa, ukazujeme si navzájem své kamínky, co jsme si našli během dnešní etapy. Mnozí s příslušným slovním doprovodem.
Díky svému hereckému projevu soutěž vyhrává Lenka (viz video WMV nebo AVI). Na dobrou noc pak nesoutěžící Hynek přednese svou "chrčivou elegii" Osudový kruh (včetně režijních poznámek):
Osudový kruh (pohled na kámen) začala Kamenná buda (zasněný pohled v dál),
kamenný vrch, jež brzy vzad prch,
pak vjeli jsme v mlh a nastal šplh v Křížový vrch.
(DRAMATICKÁ PAUZA)
Až změníme se oba v prach a život můj
(pohled na sebe)
a tvůj
(pohled na kámen) zvrátí se v prach,
potečou slzy jak hrách
(kruhový pohled na posluchače)?

Zda-li měl někdo po této chrčivé elegii těžké sny, se neví. Spíše nikoliv, neb všichni záhy usnuli spánkem spravedlivých. Z různých koutů jemné i drsnější pochrupování možno slyšeti bylo...

Nastoupáno 1570(?) m, soubor gpx, trasa cykloserver

Den čtvrtý - úterý 5.7.

Svátek dnes mají Slovanští věrozvěstové, svatí Cyril a Metoděj. Jelikož jsou i hlavními patrony Moravy, nepřekvapí téma dnešní soutěže, vážící se ke kostelům. Kdo první stiskne jakoukoliv kliku kostela, má bod. Na případné další kliky nemá nárok. Má-li například kostel 5 dveří s klikou, pět jedinců má šanci získat bod. Uff, jdeme se na to raději posilnit bohatou snídaní. Máme asi tři varné konvice, pár bombových vařičů a dnes i možnost objednat si snídani v pohostinství kempu Bojkovice. Míchaná vajíčka, hemenex, sladká snídaně... Rozhodně to není zadarmo, ba je to spíše dražší snídaně, na kterou 7 z HaHy poněkud déle čeká. V místní televizi jde písničkový retropořad pro děti, starý přes 20 let. Pražky Lenka, Hanka a Iva ho velmi pozorně sledují a čekání na snídani taky bohatě zúročí. Těšte se všici na večer!
Stoupání z Pitína směrem k Žítkové po částečně zpevněné cestě je dlouhé, úmorné a když se v lesích nabízí pokračování jílovitým terénem, většina se cuká pokračovat. Jeden ze dvou náhodných bikerů, co se zde mihnou, je znalec místních vrchů. Potvrdí nám problémy dalšího terénu a vůbec upřesní, kde to vlastně jsme. Hynek coby hlavní navigátor uznává, že jeho volba z Pitína k Žítkové byla chybnou a jako odškodné za upocené stoupání každému slíbí zaplatit jedno pivo. I vejde do historie jako "stoupání za 16 piv" ;-) . Vracíme se sjezdem do Pitína a dál pokračujeme po hladké, ovšem málo frekventované silnici. Malebně zvlněná krajina vybízí i za jízdy k úžasné kochačce a obdivu ostrých kontur hřebenů Bílých Karpat a Javorníků.

Cestou nezapomínáme na kostely a na jejich kliky už vůbec ne. I ty patřící kostelu v Lidečku ošaháme. Ani oplocení jiného kostelíku není překážkou pro Hanku, Rudy či Efku. Hravě plot přelezou, přeskočí, hlavně že klikový bod je v kapse.
Krátce stavíme u Čertových skal při Lidečku a pozorujeme šikovné lezce. Posléze odbočíme k Pulčínu a opět stoupáme až k vrcholu Hradisko (773 m). V prudkých zalesněných svazích nás čeká procházka impozantními Pulčínskými skalami. Rozsáhlé skalní útvary zde vytváří největší skalní město v pískovcích moravské části Karpat.
Od Pulčínských skal sjíždíme do Zděchova vskutku šťavnatým terénem. Mlask! Bahno, louže, bahno. Mlask! Ve Zděchově využijeme ve svahu stékajícího potůčku jako myčky našich zbahněných bicyklů. Uff! Pak se však napojíme na pěknou, novou cyklostezku Vsetínská Bečva a užíváme si parádní cyklojízdy. Efka má dobrý typ na chutnou večeři a dovede nás do stylového Radkovského šenku. Dojde na různé dobrůtky i oblíbeného Kalimerova lososa. Okolo Čech za lososem, tak naše cykloputování po hranicích Kalimero nazývá :-) . V Radkovském šenku přečkáme prudkou přepršku.
Telefonujeme do již blízkého kempu Machůzky ve Velkých Karlovicích a zjišťujeme, zda-li je ještě některá chatka k pronajmutí. Žádná! Všechny obsazeny. Ale můžeme si prý ustlat ve společenské TV místnosti... Tato nás příjemně překvapila - je víc jak prostorná, okobercovaná, s centrálními stoly a lavicemi. O stavění stanů už nikdo ani nehlesne a za 30 Kč na osobu vegetujeme nad poměry v suchu a teplíčku. U jednoho dlouhatánského stolu hodnotíme dnešní bohatý den, plánujeme zítřek a Pražky na dobrou noc předvedou svou pěvecko-taneční kreaci (co se před snídaní naučily - viz video WMV).
"Na železnici, dějou se věci, na železnici jsou zaměstnáni švarní mládenci!"